A világ egyik legrövidebb siklója Zágrábban található, mely összeköti az alsó várost a felső várossal. Kicsi, rövid, mégis Zágráb egyik jelképe, mely még a karácsonyfájukra is felkerült dísz formájában. A városi tömegközlekedés szerves része, az ottani BKV, azaz ZET üzemelteti, az ára is minimális. És igaz, hogy gyalog előbb felérünk, mégis érdemes kipróbálni (vagy legalább megnézegetni kívülről). Mutatom milyen!
Hol található? Horvátországban, Zágrábban, a Jelasics tér közelében, az Ilica utcát és a Strossmayer sétányt köti össze. Egy kis mellékutcából indul (Tomićeva utca), de könnyen meg lehet találni. Az Ilica utcán nagy tábla is mutatja, hol kell bekanyarodnunk. Térképen ITT.
Az alsó állomásnál mindig hosszabb a sor. Nyilván a fölfelé való lépcsőzést próbálják többen elkerülni, pedig lefelé sem jobb lépcsőzni.
Jegyet venni az állomás épületekben lehet, 5 Kuna az ára. (Halkan megjegyzem, hogy ez olcsóbb, mint nálunk a legtöbb helyen egy vonaljegy. Igaz, nem is utazhatunk vele túl sokat…)
Az út hossza 66 méter, időben 64 másodperc. Nem sok, de akkor is egy élmény. 🙂
De mi is ez? A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten (síneken) közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.
A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények mozgatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével történik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény közlekedik egyszerre, összehangoltan, váltakozó irányban.
Mivel Zágrábban mindkét kabinnak saját vágánya van, így nem kell félúton kitérőt tenniük, hogy kerüljék egymást.
1888-ban egy bizonyos D. W. Klein nyert koncessziót Zágrábban sikló építésére. A siklóvasutat a budapesti Ganz-gyár építette, külön egy céget alapítva a kivitelezéshez.
A sikló végül 1890-ben épült meg és helyezték üzembe. Ezzel az első tömegközlekedési eszköz lett Zágrábban. A kocsikat gőzgép mozgatta fel és le. A kabinokat kezdetben három részre osztották. A legjobb kilátással rendelkező első rész (minkét oldalon) az első osztályú utasok részére volt fenntartva, míg középre bárki beszállhatott.
Kezdetben néha olyan alacsony volt a gőznyomás, hogy az utasoknak maguknak kellett tolni a kocsikat, ezért a siklóra ráragadt a “zapinjača” (gátlómű) becenév.
A műszaki problémák és a gyakori javítások miatt a sikló szinte többet állt, mint működött. De aztán 1934-ben a gőzmeghajtást villanymotorok váltották fel. Az eredeti gőzgép alkatrészeit a Zágrábi Technikai Múzeumban őrzik.
1969-re a sikló rendszerei oly mértékben elhasználódtak, hogy a működését biztonsági okokból felfüggesztették.
A felújítási munkálatok négy és fél évig tartottak, majd a siklót 1974. július 26-án helyezték ismét üzembe.
Tekintettel arra, hogy a zágrábi sikló megőrizte eredeti formáját, szerkezeti jellemzőit és a legtöbb műszaki tulajdonságát, műemléki védelemben részesült.
A kocsik 28 embert képesek egyszerre szállítani. Mindkét vagonban 16 ülőhely és még 12 állóhely van. Az utcáról az épületekbe lépésnél van egy pár lépcső, ami rámpán elkerülhető, de belül már akadálymentes mindkét állomásépület.
A felső állomás a Lotrščak torony mellett található, mely szintén Zágráb egyik jelképe. Ide szinte minden turista ellátogat. Ráadásul a felső állomás mellől csodálatos kilátás/rálátás nyílik a városra is.
A kabinok menetrend szerint 10 percenként indulnak reggel 6:30 és este 22:00 óra között, de ha sok az utas, akkor ki- és beszállás után folyamatosan indítják. Így még ha hosszabb sor áll is valamelyik állomásnál, túl sokat nem kell várni, hiszen az út egy perc, és a ki- és beszállás is meg van pár perc alatt.
Nemrégiben a “Legjobb Európai Uticélok” a zágrábi siklót választotta Európa egyik legszebb siklójának.
Zágráb legbiztonságosabb közlekedési eszköze is a sikló természetesen, hiszen az 1890 óta eltelt 130 évben még soha nem volt semmilyen baleset! 🙂
Technikai adatok összefoglalva:
- az építés éve: 1890
- gyártó: Ganz
- szintkülönbség: 31
- az út hossza: 66 méter
- az út időtartama: 64 másodperc
- kabinok száma: 2 db
- egy kabin befogadó képessége: 28 fő
- sebesség: 1,5
- kapacitás: 1760 fő/óra
A felső állomás épületében régi fotókon azt is megnézhetjük, hogy nézett ki a sikló nagyon régen.
A siklópályának valószínűleg már eredetileg sem volt valódi célja (mint más, hosszabb siklók esetében), hiszen majdnem gyorsabban felérhetünk gyalog. És a kilátás sem túl lenyűgöző út közben. De a móka kedvéért érdemes kipróbálni!
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk a wikipedia magyar és angol nyelvű oldalairól származnak.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: