Az a hegy, ahol a sárkány is szerelemre lobbant, csak valami különleges hely lehet! Nem? Akár télen, akár nyáron jártok az Alacsony-Tátrában, ki ne hagyjátok a Chopok csúcsait!
Télen Szlovákia egyik legnagyobb sípályarendszere található itt, nyáron pedig hatalmas turistaparadicsom. Itt lehetsz kemény és felmehetsz a lábától a csúcsáig gyalog, vagy lehetsz puding, és felmehetsz felvonókkal is – a Chopok mindenképpen hatalmas élmény. Van itt tó, rengeteg áfonya, libegő, kabinos felvonó, sikló, csúcskereszt, múzeum és vendéglő is. Ja, meg sárkány! Több is!
Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában. Térképen ITT.
Északról: a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Demén-völgyben (Demänovská dolina), Biela Put-nál.
Délről: a Besztercebányai kerületben (Banskobystrický kraj), Besztercebányától (Banská Bystrica) Breznóbánya (Brezno) felé, majd Zólyombrézónál (Podbrezová) északnak, a Sebesérnél (Bystrá) kezdődő 584-es út végénél, Krupová-nál.
Nézzük előbb északról: a Demén-völgy felől addig kell felfelé menni autóval, míg elmegyünk a Jégbarlang mellett, majd a Szabadság barlang mellett, majd parkolók mellett, egészen Biela Pút-ig, ahol szintén nagy és ingyenes parkoló várja a gépjárművel érkezőket. De fel lehet menni busszal is, hiszen buszmegálló is van a Vrbické Pleso közelében.
A felfedezések sorát már kezdhetjük is itt, nem is kell tovább menni. Illetve de, csak nem a hegy irányába, hanem a kijelölt turistaösvényen a tó felé, hiszen a Pleso tavat jelent.
Kell egy kicsit felfelé mászni az erdőben, a talaj ennek megfelelően köves, gyökeres, de nem nehéz. A tavat könnyen meg lehet közelíteni.
A Verbici-tó az Alacsony-Tátra legnagyobb kiterjedésű tava. A 115 m hosszú és 62 m széles tó területe 0,69 hektár, legmélyebb pontja 8 m és 1113 m tengerszint feletti magasságban fekszik.
Moréna tó, mely a gleccserek visszahúzódásával keletkezett. Keletkezése alapján a Magas Tátra tengerszemeire hasonlít.
Már folynak egy széleskörű projekt előkészületei a Vrbické pleso megmentésére, ugyanis az elmúlt két évtizedben a vízfelületet jelentősen benőtték olyan vízinövények, amelyek alapvetően alacsonyabban fekvő tavakban nőnek. Sokan attól tartanak, hogy e gyönyörű tó teljesen eltűnhet, ezért a projekt hivatott e folyamatot megállítani, esetleg visszafordítani.
A tó körüli tanösvény mellett esőbeállók, padok-asztalok és játszótér is van.
Észak-Szlovákia egyedülálló régiója Liptó, mely az ország első számú turista központja télen, nyáron. Itt kis területen találkozunk a természet változatosságával, magas hegycsúcsokkal, zöld rétekkel, tavakkal, sűrű erdőkkel. E változatosság tette ezt a régiót Szlovákia legnagyobb természetes játszóterévé.
A tó körül széles, erdei ösvény vezet, melyen az erdőnek, a hatalmas fenyőfáknak köszönhetően nyáron is kellemes a klíma. Az erdő bokrain pedig áfonyát is találhatunk.
Demänovská dolina az Alacsony Tátra legismertebb és leglátogatottabb völgye. A hossza 15 km és az idegenforgalom fő központja az Alacsony Tátra északi részén. A Ďumbier (2043m), a Krúpova Hoľa (1927m), a Chopok (2024m), a Dereše (2003m) és a Poľana (1889m) csúcsok között terül el. A völgy az Alacsony Tátra Nemzeti Park része, ahol a természeti gazdagság egyik legértékesebb gyöngyszeme a Vrbické pleso.
A tóparti séta közben pihenhetünk is a kihelyezett padokon. Az erdő csendjében gyönyörködhetünk a tóban és a csodálatos kilátásban, mely az Alacsony Tátra csúcsaira nyílik.
Aztán, ha körbeértünk a tó körül, indulhatunk egy másik irányba, felfedezni a hegy többi látnivalóját.
Mielőtt tovább indulunk, mindenképpen meg kell említeni, hogy a Chopok északi oldalán, Biela Put-nál hatalmas építkezések és fejlesztések folynak. A hegy síterepe télen egyre népszerűbb, és mindent megtesznek azért, hogy még több vendéget fogadhassanak. Faházak sora és hatalmas szálloda is épül ennek érdekében, ezért nyáron volt némi zaj, ami az építkezéssel együtt jár. De mindenképpen pozitív a fejlődés, a Jasná a szolgáltatások és a minőség terén felveszi a versenyt a menő nyugati síterepekkel, mégis az árak azért kicsit alacsonyabbak, mint az osztrák sípályákon.
És akkor következzék a hegymenet. A parkolóból sok lépcső vezet az éttermekhez és a felvonók alsó állomásához.
Pénztár már itt is van, de ez valószínűleg csak télen üzemel, nyáron feljebb kell menni, és kicsit keresgélni is kell.
Külön nyári nagy térképen tájékozódhatunk a hegyen nyáron is működő felvonókról, a vendéglátó helyekről, a csúcsokról és egyéb lehetőségekről. Sajnos a túraútvonalak egyáltalán nincsenek jelölve ezen a térképen.
És már itt találkozhatunk az első sárkánnyal is, de erről részletesen majd egy kicsit később.
Mivel a Verbici-tavon jelenleg nem lehet csónakázni, létrehoztak egy kisebb, mesterséges tavat az éttermek mellett, ahol a csónakázni és vizibiciklizni is lehet.
Az éttermek hosszú sora pizzériát és hatalmas bulihelyet is rejt. Mellettük pedig a gyerekeknek szóló élménypark zorbbal, ugrálóasztalokkal, más játékokkal.
A nyáron is nyitva lévő pénztárakat az épület túlsó végén kell keresni. Kövessétek a feliratokat, és előbb-utóbb meg lesz.
A Chopok-on nyáron is bevezették a “síbérletet”, ami azt jelenti, hogy egy “gopass”-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.
Jegyárak (2018):
- előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
- a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
- a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro
A gopass kártya betéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.
Tehát a legfőbb különbség az előre és a helyszínen megvásárolt jegyek között (az áron kívül) az, hogy míg online meg kell adni egy napot, amely napra a jegyet megvesszük, és a jegy csak azon az egy napon lesz érvényes, addig a helyszínen megvásárolt kártyát a vásárlás napjától számított 7 napon belül bármikor felhasználhatjuk. Ez főleg azért jó, mert előre nem tudhatjuk pontosan, hogy milyen lesz az időjárás adott napon, de a helyszínen már el tudjuk dönteni, hogy melyik napon vállaljuk be a csúcstámadást.
Tehát ha nem vállaljuk be gyalog a hegymászást, a gopass kártyánkkal a zsebünkben először egy négyüléses libegőre szállhatunk.
Az alsó állomás 1117 méterrel van a tengerszint felett, innen indulhatunk a 2000 méter fölötti Chopok-ra.
A libegőről megszemlélhetjük a néhány éve leégett ifjúsági szálloda újjáépítési munkálatait is. Érdekes formájú épület, biztosan szép lesz, ha elkészül.
És miközben libegünk felfelé, lehet nézelődni, mert itt felfelé is van látnivaló. Például rögtön felfedezhetjük a hegy oldalában, hogy ott is van egy libegő, meg ott is, meg kabinos felvonó. És a sípályák is szépen látszanak, csak nyáron harsogó zöld fű borítja őket.
A felső állomás 1217 méteren van, tehát pont 100 méter szintkülönbséget tettünk meg ezzel a libegővel. És már látszik is a következő “jármű”, amivel folytathatjuk utunkat: egy hatalmas katica, ami tulajdonképpen egy sikló.
De mi az a nagy fehér domb a sikló mögött? Az bizony egy hódepó. Hogy miii? 2018-ban próbálkoztak először a Jasnán is ezzel a technikával, ami Ausztriában már évek óta jól működik. Tavasszal, síszezon végén a megmaradt havat összehordják egy (vagy több) északi, árnyékos, védett helyre, ahol egy speciális fóliával letakarják. Így a hómennyiség 60-70 % megmenthető, és ősszel, a szezon kezdetekor kibontva és szétterítve a havat a pályákon (majd erre hóágyúzva) előbb, vagy hóbiztosabban kezdődhet a szezon.
Tehát próbából egy árnyékos helyen 15 méter magas dombot hordtak össze a megmaradt hóból április közepén. A körülbelül 5-6 ezer köbméter havat speciális fóliákkal takarták le, ez látható a sikló mögött.
De térjünk vissza még egy pillanatra a libegőhöz. Ugyanis lefelé a libegő mellett mehetünk kisautóval is. Mountain Go-Carts a hivatalos neve. A kisautó tulajdonképpen a gokart és a szánkó keresztezéséből jött létre. Olyan, mint egy háromkerekű bicikli, csak nincs rajta pedál, hiszen a folyamatosan lejtő hegyoldalban nem nagyon kell tekerni. Fékezni annál inkább!
Az autóban alacsonyan van a súlypont, ezért nagyon stabil jármű, és két, egymástól független fékkel van felszerelve. Így maximális biztonság mellett nyújt száguldozós, farolós, vidám élményeket.
Az út hossza 816 méter, így elég hamar le lehet érni, de azért így is érdemes kipróbálni. A gokartokkal 12 év felettiek száguldozhatnak. Naponta 12 és 17 óra között van lehetőség kipróbálni a Mountaincar kisautókat (megfelelő időjárás esetén).
A Déményfalvi-völgyről már régóta az a szóbeszéd járta, hogy rengeteg értékes kincset rejt, de senki sem merte felkutatni, mert állítólag a kincseket egy sárkány őrzi.
Sárkánypark a Chopokon családi játék, klassz szórakozás a friss levegőn kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A közkedvelt családi játék a természettel és a minket körülvevő környezettel kapcsolatos feladatokkal fogja szórakoztatni a résztvevőket. A Sárkánypark nem egy körülhatárolt park, ez egy játékos vándorlás a hegyen a felvonókkal. Minden be- és kiszálló állomáson (és a hegy más pontjain is) feladatokat találni, melyeket egyedülálló sárkányok fémszobrain helyeztek el. Mindegyik szobor egyedi, fényképezkedhetünk velük és így különleges emléket vihetünk magukkal haza Jasnáról.
A Sárkánypark kiadványát ingyenesen adják a gyerekjegy mellé Biela Put-on az infocentrumban, és minden jegypénztárban az északi és a déli oldalon. Ha a gyerekek legalább három rejtvényt megoldanak a füzetecskében, akkor jutalmat kapnak.
De induljunk tovább fel a hegyre ezzel a különleges, katicás siklóval. Leginkább attól különleges, hogy hullámzó a pályája, tehát nemcsak meredeken emelkedik felfelé, hanem lejtő is van benne, ezért liftezik a kabin, hogy a padlója vízszintes maradjon.
A felső állomásnál újabb élménypark várja a gyerekeket.
A Priehyba átszálló állomásnál bungee trambulint is találhatunk, amely nagyon szórakoztató attrakció kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Főként azoknak, akik szeretik, ha adrenalin is folyik az ereikben. Ez a trambulin a biztonságos magas ugrásokra alkalmas, lehet rajta előre- és hátraszaltózni is.
Egy régi ratrakot kitettek mászókának, de most télen a Jasnán lehetőség van “élmény ratrakozásra” is. Pályazárás után el lehet menni fél órára a ratrakokkal pályát karbantartani.
És innen már nagyon szép a kilátás lefelé is. Ott lent van Biela Put, a daruk építik az új szállodákat és a Verbici-tó is ott bújik meg az erdőben.
Innen egy nagyon érdekes kabinos felvonóval mehetünk tovább, amelynek nagy méretű kabinjai két dróton lógnak. Azért van ez így, mert egyrészt így a nagy kabinokkal nagyobb a felvonó kapacitása, másrészt sokkal stabilabbak a kabinok, amire itt szükség is van, mert télen nem ritka a viharos szél.
A felvonó alatt ott kanyarog a kikövezett túraút is, amin a kemények mászhatnak fel a Chopok csúcsára.
A felvonóból csodás kilátás nyílik a Demén-völgyre, sőt távolabb is. Innen már látszik a Liptószentmiklós melletti Liptovská Mara víztározó is.
A felső állomás pedig már a Chopok csúcsa mellett található. A különleges épületben találkozik össze az északról érkező dupla köteles felvonó és a délről érkező sima, kiskabinos felvonó. A kettő között kör alakú étterem és kilátóterasz van.
A Chopok régiója a gyönyörű Demänovská dolina-val Észak-Szlovákia két régióját a LIPTÓT és a FELSŐGARAM vidékét köti össze, melyek Szlovákia legjelentősebb turisztikai központjai közé tartoznak, gazdag természeti szépségekkel és történelemmel.
Fent újabb sárkányka várja a gyerekeket egy újabb feladvánnyal.
Viszont a Rotunda teraszán egy hatalmas sárkány lakik!
Demián sárkány monumentális szobra Vladimir Eperješi kovács művész munkája, a súlya 1,5 tonna és a magassága 3 méter.
A szobor több darabból áll, melyeket a kovács művész fokozatosan kovácsolt egymáshoz. A sárkány törzsével kezdte, melyhez kialakította a sárkány farkát, lábait és annak három nyakát. Végül, mint a szépség koronáját megalkotta a három sárkányfejet, melyek titkokat rejtenek magukban. Az egyikben rézharangot helyeztek el. A másik kettő sárkányfejben olyan szerkezetet rejtettek, mely lehetővé teszi a sárkánynak, hogy tüzet és füstöt okádjon. A sárkányfejnek, melyben a rézharang található, orrlyukai szintén füstölögnek. A szemeit különböző színű féldrágakövekből készítették. Barna, zöld és rózsaszín ékesíti a sárkány tekintetét. A fenséges szobor a Chopokon tartott nyári rendezvények alatt okád tüzet és füstöt. A Demián Sárkány szobrán összesen kb. 1350 órát dolgoztak 4 hét alatt. A sárkányt a 800 darab kézzel kovácsolt pikkely teszi különlegessé.
2014 decemberében valósult meg Demián sárkány kolosszális repülése a Chopokra. Helikopter segítségével helyezték fel sárkánytrónjára, a Chopok csúcsa mellé. Tökéletes kényelem exkluzív helyen, a Rotunda teraszáról csodálatos kilátásban gyönyörködhet a Magas Tátrára, valamint a Liptói és a Felsőgaram vidékre. (Persze nemcsak ő, hanem mi is.)
És akkor nézzük a másik oldalt, hogyan jut fel az, aki délről érkezik.
Krupová-nál szintén hatalmas, ingyenes parkoló található, valamint pénztár és információs iroda (meg mosdók természetesen). Innen indul az a kiskabinos felvonó, amivel megkezdhetjük az utazást a Chopok csúcsa irányába. Természetesen a nyári gopass kártya erre is érvényes, illetve itt is megvásárolhatjuk.
A Felsőgaram vidéke az a hely ahol pihenhet (is). Szép hosszú völgyek, tiszta levegő, igazi paradicsom az Alacsony-Tátrában. A Felsőgaram festői környezetét, mint múzsát használta a múltban nem egy híres szlovák író, festő vagy zeneszerző. Többször pihent itt Mária Terézia is. A festői környezet változatossága ma is kifejti jótékony hatását, több művészeti alkotás részévé vált.
Az idegenforgalom fejlődése az utolsó tíz évben modern üdülőhelyeket hozott itt létre különböző fejlesztésekkel és a szolgáltatások bővítésével. Felsőgaram belépett Európa és világ idegenforgalom piacára, mint modern desztináció.
A felső állomás épülete tulajdonképpen egy átszálló hely, itt találkoznak a lentről jövő piros, és a fentről jövő fekete kabinok.
Viszont átszállás előtt érdemes egy kicsit itt is elidőzni. Több okból is.
Egyik, hogy itt is sorakoznak az állomáson mountain go-carts-ok. A déli oldalon a pálya hossza 2600 méter (tehát sokkal hosszabb, mint az északin), és közepesen nehéz a pálya. Gyerekek 12 éves kortól próbálhatják, de 15 éves korig csak felnőtt kísérettel.
Egy menet a mountain go-carts-al Kosodrevina és Krupová között 12 Euro.
Kombinált jegy (felnőtt): fel kabinos felvonó, le mountain go-carts: 19 Euro
A kisautós élmény naponta 12 és 17 óra között elérhető időjárástól függően (rossz idő esetén nem üzemel).
A pálya bizony elég technikás. 🙂
A másik ok a turistautak, túrázási lehetőségek. Természetesen ezen az oldalon is fel lehet menni gyalog is a Chopok csúcsára, nemcsak felvonóval. A túrautak jól ki vannak táblázva, és a jelek is fel vannak festve a kövekre.
A gyerekeket sárkányka várja az újabb feladvánnyal, és a vendéglő teraszáról csodás panorámában gyönyörködhetünk a Felsőgaram vidékére. (Nem, a narancssárga kabátos ember fejét nem harapta le a sárkány!) 🙂
De a legérdekesebb látnivaló itt egy múzeum. Egy felvonó múzeum, a Von Roll.
Az átlagos látogatónak láthatatlan, de a felvonók ismerőinek értékes kincs, mely elmeséli a turizmus kezdeteit az Alacsony-Tátrában. Feleleveníteni a régi „Von Roll-t“ – a szupermodern svájci úttörőt.
A korabeli felvonót a beszálló állomással az 1954-1957-es évekből a Chopok déli oldalán nézhetjük meg Kosodrevina térségben.
Ahogy látszik is, ezen még oldalra fordulva ültek a síelők, a síléceknek külön tartója volt, és egy kis tető is volt a fejük felett. A felvonó utazó sebessége 2,5 m/s volt, a kapacitása pedig 220 fő/óra.
A beszálló állomás területe technikai csodákról tanúskodik. Itt megnézhetjük az eredeti állomás berendezését, a kezelő kabinját és a kapcsolótáblát is.
Itt született meg az az elképzelés is, hogy a hegy két oldalának régióit felvonóval kössék össze. A két régió összekötése ebben az időben Európában különlegességnek számított.
Hatalmas molinókon az építkezést is bemutatják.
És a műhelyek is eredeti állapotban, eredeti berendezési tárgyakkal, szerszámokkal, alkatrészekkel és illatokkal maradtak meg. Mintha épp csak 10 percre, kávézni ugrottak volna ki a munkások a műhelyből.
A múzeum elvileg ingyenesen megtekinthető (legalábbis tőlünk nem kértek belépőt). Kívül pedig egy oszlopot is meghagytak a régi felvonóból.
Egy kis történelmi visszatekintés és kitérő után mi már egy modern kis-kabinos felvonóval utazhatunk tovább, az alsó felvonó ikertestvérével.
És ezzel is a Rotunda épületbe érkezünk, mint a dupla kötélen lógó másik kabinossal északról.
Akár délről, akár északról érkeztünk, ha már feljutottunk idáig, nem szabad kihagyni a legközelebbi csúcsot, ami maga a Chopok. Közel van, könnyű és nem is kell sokat mászni hozzá.
Ezért mindenki meg is mássza. Papucsban, szandiban, egyéb hegymászásra alkalmatlan lábbeliben is. Pedig a köveken elég egy rossz mozdulat, és hívhatják a hegyimentőknek a felvonók oszlopaira kiplakátolt telefonszámát (18 300).
Az Alacsony-Tátra és a Jasná szép számban kínál gyalogtúrákra alkalmas, különböző nehézségi fokú utakat. Találunk itt a gyermekes családok és a kezdők részére alkalmas könnyűtől egészen a komolyabb felkészülést igénylő nehéz, tapasztalt turisták számára alkalmas utakig mindent.
Bár ezen a “kis kőrakáson” nem lehet eltévedni, azért a turistajelzések szépen fel vannak festve.
Sajnos tényleg úgy néz ki a Chopok csúcsa, mintha mesterségesen hordták volna itt össze a köveket azért, hogy kitűzhessenek egy csúcskeresztet. Biztosan nem így volt, de mindenképpen érdekes ez a lépcsőzetes, sziklás domb. (A Tátra egy másik csúcsa, az Elülső Szoliszkó csúcs Csorbató üdülőhely mellett is nagyon hasonló.)
A legközelebbi, és legkönnyebben megközelíthető csúcs tehát a Chopok, mely 2024 méter magas. Az oszlopon pecsételő hely van, vendégkönyv sajnos nincs.
Viszont van egy hatalmas fémlap, ami különböző városok távolságát mutatja a Chopok csúcsától. Budapest például csak 180 km-re van (gondolom légvonalban, mert a déli oldal kb. 230 km, az északi kb. 265 km közúton).
És ha kegyes az időjárás, akkor a csúcsról lélegzetelállító, 360 fokos panorámában lehet részünk mind a déli, mind az északi oldal felé.
Szintén a “közelben” található az Alacsony-Tátra legmagasabb csúcsa a Gyömbér. Közepesen nehéz gerinctúra vezet a 2043 méter magas csúcsig. A Ďumbier csúcsáról kiváló tágas körkilátás nyílik a Közép- és Észak-Szlovákia csaknem minden hegységére. A Rotundától indulva az út oda-vissza kb. 9 km.
A másik irányban található a 2004 méter magas Dereše csúcs, és számos más körtúra, illetve túraút valamelyik völgy irányába, mind az északi, mind a déli oldalon.
Nyáron a Chopok dús zöld oázissá változik. A hegygerinc hossza kb. 100 km, mely kitárt karokkal várja a kíváncsi látogatókat a kijelölt turista-útjaira. Itt, az Alacsony-Tátrában lehetőség van a túrázásra és a sziklamászásra, remek körülmények között, gyönyörű természeti környezetben.
Ha a Chopok északi vagy déli oldalán kirándultok nyáron, figyeljétek a felvonók üzemidejét, ugyanis több felvonó is csak fél óránként indul el. Tehát nincs folyamatosan üzemben, hanem a kiírt időpontokban elindítják, majd ha elfogynak az utasok, leáll, és csak a következő előre kiírt időpontban indul el újra. Emiatt időnként akár 20-25 perces várakozási idővel is lehet számolni.
És még egy nyáron is üzemelő libegő, ez a narancssárga.
És akkor jöjjön a végére egy szerelmes történet, egy szép mese. Hallottatok már a sárkány elvarázsolt menyasszonyáról, aki közvetlenül a Chopok lábánál fekszik? Ha arra kirándultok, lehet, hogy Ti lesztek azok a szerencsések, akik látni fogják hogyan ébred fel 100 éves álmából…
Ahhoz, hogy megtaláljuk a Sárkány menyasszonyát, a Chopokról gyalog kell elindulni lefelé az 1c lesiklópályán (északi oldal), és kb. 50 méter után elfordulni jobbra a fakorlátok felé. Onnan nyílik a legjobb kilátás a Sárkány megkövült menyasszonyára.
(A fotó a www.jasna.sk oldalról származik.)
A már megemlített Demián, a barátságos sárkány, a csodaszép Démény-völgy őrzője, szerette a természetet és abban repülés közben tudott a legjobban gyönyörködni. Szerette a Démény-völgyet hosszában végig repülni, majd a Chopok felett át a déli oldalra és vissza. Őrült fordulók, szaltók és manőverezések a levegőben, ez volt számára az igazi szórakozás. De valami mégis hiányzott. Magányosnak érezte magát, hiszen Ő volt az egyetlen sárkány széles e világon.
Egy nyári napon keserves jajgatást és sírást hallott, mely a Vrbické pleso felől jött. Nem hitt saját szemének! Amikor odarepült, a tóparton egy boldogtalan sárkánylány ült, aki véletlenül tévedt a völgybe. Megtudta, hogy Alicának hívják és messzi földről repült ide. Demián sárkány megnyugtatta Alicát és megígérte neki, hogy miután megmutatta neki a Démény-völgyet, segít neki megtalálni a hazavezető utat is. Alica beleegyezett és együtt indultak sétarepülésre. Alica azonnal beleszeretett az Alacsony Tátra csodálatos vidékébe és úgy döntött, hogy egy darabig itt marad.
Eltelt néhány nap, hét, hónap és Alica a sárkánylány csak nem akart hazatérni, a Démény-völgy teljesen elvarázsolta őt, s különben is otthon semmi jó nem várta. Hozzá kellett volna mennie az alávaló hétfejű sárkányhoz, Maximiliánhoz. Ez viszont nem tetszett Demiánnak. Nem akarta, hogy Alica, a sárkánylány hazamenjen és hozzámenjen a hétfejű sárkányhoz. Ezért elhatározta, hogy Alicát elveszi feleségül és boldogan élnek Démény-völgyben életük végéig. Alica a sárkánylány beleegyezett, hiszen szerelmesek voltak egymásba és együtt minden olyan szép volt.
Az esküvőjük napja varázslatos volt. Alica, a sárkánylány úgy nézett ki, mint egy igazi menyasszony. Smaragd tiara, hófehér selyem fátyol, Demián sárkány nem bírt betelni szépségével. Az igent a Chopok csúcsán szerették volna kimondani. Alica sárkánylány a Chopok északi oldaláról, míg Demián a déli oldalról repült az esküvőre. Akkor hirtelen a csodálatos napsütést kegyetlen vihar váltotta fel tüzes villámokkal, melyet a sértett hétfejű sárkány, Maximilián idézett elő. Tudomására jutott Alica esküvője, ezért a násznépre pusztító villámokat küldött. Az egyik villám eltalálta Alicát, aki kővé vált, egy másik Demiánt találta el, aki fémszoborrá változott. A szerelmes sárkányok átka teljes száz évig, száz napig, száz óráig és száz percig tart. De ki tudja mennyi idő telt el a szerencsétlen esküvő óta? Lehet, hogy hamarosan életre kel Alica és Demián…
(A fotó a www.jasna.sk oldalról származik.)
Ha tehát az Alacsony-Tátra vidékén jártok (vagy akár a Magas-Tátrában, mert onnan sincs ez messze), akár télen, akár nyáron, ne hagyjátok ki a Chopok régiót, hiszen rengeteg szépséget rejtenek a hegyek. Érdemes legalább egy napot rászánni, de inkább többet.
A Chopok északi oldalán utazhattok egy négy üléses libegővel, ami után mountain go-carts-al is visszaroboghattok a völgybe, aztán utazhattok egy hullámzó pályás, katicás siklóval, és a két kötélen lógó, nagy kabinos kis-kabinos felvonóval is. A déli oldalon pedig a “sima” kis-kabinos ikrekkel lehet utazni a csúcsig. A völgyben ott a jégbarlang, ahonnan egy gyönyörű túraúton, a patak mentén el lehet sétálni a cseppkövekben gazdag Szabadság barlanghoz is. És a közelben lévő kisváros, Liptószentmiklós is megér egy misét. 🙂
Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk egy része a wikipedia oldalairól és a www.jasna.sk oldalról származik.
Romániában pedig van egy hely, amelyet Sárkányok kertjének hívnak. 😀 😀 😀