Az Alacsony-Tátra legnépszerűbb csúcsa a Chopok, ami nyáron közkedvelt kirándulási célpont, amellett, hogy télen meg hatalmas síparadicsom. Ráadásul nyáron is használhatjuk a különböző sífelvonókat, ugyanis egy csomó működik, és átkirándulhatunk északról délre, vagy délről északra. Vagy össze-vissza.
Ha északról indulunk, akkor egy libegővel kezdhetjük a kalandok sorát, ráadásul lefelé itt is választhatunk száguldozó kisautót, ami hatalmas élmény. Mutatom is milyen!
Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Deményvölgyben (Demänovská dolina). Térképen ITT.
Az út mellett több helyen is hatalmas, ingyenes parkolók vannak, nyáron érdemes elmenni a legutolsóig, mert innen indulnak felfelé a felvonók és a túrautak. A parkolóból pedig hosszú lépcsősor vezet fel a libegőhöz.
Fent éttermek sora hatalmas terasszal, különböző szórakoztató dolgok, és rengeteg pénztár. De nyáron nem is olyan könnyű megtalálni a működőt. Csak kövessétek a feliratokat, és előbb-utóbb meg lesz. 🙂
Jegyvásárlás után pedig irány a csúcs! Kár, hogy a Chopok úgy tűnik felhőben van, de ez a libegő nem is visz fel addig. Viszont a hegyoldalon látszik mennyi sífelvonóval rendelkezik az északi oldal, és télen az összes üzemel. Nyáron nem mind, de azért lehet felvonózni nyáron is egész nap.
Az alsó állomás minden extra nélküli. Csak táblák vannak, hogy merre kell menni, de nincs épület, csak egy apró irányító bódé és a beengedő kapuk.
Az alsó állomás 1117 méterrel van a tengerszint felett, innen indulhatunk a 2000 méter fölötti Chopok-ra.
Télen a síelőket újabb kapu engedi be az ülés érkezésekor, de nyáron oldalt tovább kell menni, és előrébb várni a hátulról érkező üléseket.
Tehát itt, a libegő alsó állomásán nincs még egy tető sem, csak a nagy tárcsa, ami körül visszafordulnak az ülések.
A kezelő gombok tengerében sem nagyon lehet eltévedni, ez is elég egyszerűnek látszik.
De mi is ez? Ez egy egysebességes ülőlift (libegő). A folyamatosan haladó drótkötélpályán sok-sok 4 személyes ülőke jár körbe-körbe, melyek fixen rögzítve vannak a drótkötélen.
Apró hátránya is az, hogy az ülőkék fixen rögzítve vannak, beleértve a visszafordító szakaszt is, ezért a felvonó utazó-sebességének is jóval lassabbnak kell lennie a biztonságos ki- és beszálláshoz. De másfelől ez előny, hiszen tovább tart a libegőzés, a fák koronája közötti repülés.
Itt is pontosan kijelölték, hova kell állni, hogy a libegő ülése éppen jó helyre érkezzen.
Mivel ez a libegő nem lassul le a beszálláshoz, a személyzet segít, hogy a gyorsabban érkező ülésbe sikerüljön behuppanni. Ha pedig valakinek gondja támadna a be- vagy a kiszállással, akkor akár le is lassítják, vagy meg is állítják a libegőt.
De azért alapvetően ritkán van probléma, gördülékenyen megy a beszállás. Aztán ha megérkezett az ülés a hátsónk alá, akkor már csak a lábtartót kell lehajtanunk, és kezdődhet is a kellemes repülés.
Több oszlopra is ki van matricázva a felvonó szerviz ingyenesen hívható telefonszáma (18 300). Lehet, hogy érdemes elmenteni a telefonunkba? 🙂
És miközben libegünk felfelé, lehet nézelődni, mert itt felfelé is van látnivaló. Például rögtön felfedezhetjük a hegy oldalában, hogy ott is van egy libegő, meg ott is, meg kabinos felvonó. Vajon milyen hosszú ez a libegő? Meddig megy? Oda megyünk fel?
Aztán szállodák is vannak. Ez aztán az igazi pályaszállás! Konkrétan a sípályán van. Hiszen a libegő mellett jön le a sípálya, ezt láthatjuk a hóágyúk sorából is. És mivel lámpasor is van, elképzelhető, hogy este ki is van világítva ez a sípálya.
A hegyre persze gyalog is fel lehet menni, a libegő mindkét oldalán van gyalogút. Bár a fenyőerdő mellett lehet, hogy nemcsak a túrázás kedvéért sétálnak többen, ugyanis a lent látható bokrok mind áfonyával vannak tele.
Ez a libegő egyáltalán nem megy magasan. Egészen alacsonyak az oszlopok, mellettünk a fenyőerdő is sokkal magasabb, így a tériszony nem lehet akadálya a libegő kipróbálásának. Meg különben is ülhetünk, van lábtartó és kapaszkodni is lehet.
A libegő útjának hossza mindössze 816 méter, így elég hamar feltűnik a felső állomás.
A felső állomás 1217 méteren van, tehát pont 100 méter szintkülönbséget tettünk meg ezzel a libegővel.
És igen, a kék pólós személyzet már itt is várja a libegőn érkezőket, hogy segítsen a kiszállásnál. De mi az a kis dobozka az oszlop lábánál, ráadásul egy számláló van alatta, ami visszafelé számol…
Jé, ez egy fényképezőgép!
Visszaszámlálás után tessék mosolyogni, majd kiszállás után egy kis bódéban, potom 4 Euróért meg is vásárolhatjuk a libegőn rólunk készült fotót. Nem rossz – nem rossz, de azért egy picit drága…
Kiugrás után szintén jól látható felfestés segíti az üzemi terület elhagyását.
A felső állomás is elég puritán, itt is csak egy apró irányító bódé, és a nagy tárcsa van, amire ki van feszítve a vastag drótkötél.
Itt már 1217 méteren vagyunk, de a hegy még sokkal magasabb. Mehetünk tovább siklóval és kabinos felvonóval is, vagy túrázhatunk innen több irányba. Aztán lefelé is többféle lehetőség körül választhatunk. Mehetünk vissza is a libegővel …
…vagy kisautóval. Ausztriában Mountaincar-nak hívják, itt nem tudom mi a hivatalos neve. A kisautó tulajdonképpen a gokart és a szánkó keresztezéséből jött létre. Olyan, mint egy háromkerekű bicikli, csak nincs rajta pedál, hiszen a folyamatosan lejtő hegyoldalban nem nagyon kell tekerni. Fékezni annál inkább! 🙂
Az autóban alacsonyan van a súlypont, ezért nagyon stabil jármű, és két, egymástól független fékkel van felszerelve. Így maximális biztonság mellett nyújt száguldozós, farolós, vidám élményeket.
Az út hossza 816 méter, így elég hamar le lehet érni, de azért így is érdemes kipróbálni. A gokartokkal 12 év felettiek száguldozhatnak. Naponta 12 és 17 óra között van lehetőség kipróbálni a Mountaincar kisautókat (megfelelő időjárás esetén).
A hegyi gokart árak (2018):
- egy út lefelé 6 Euro
- kombi jegy a libegővel egy útra: 9 Euro
- kombi jegy két körre: 16 Euro
- kombi jegy öt körre: 35 Euro
A hegyi kerékpározást kedvelők pedig bringázhatnak is a hegyen. Lehet, hogy valahogy fel lehet vinni a bringát a libegőn is, hiszen a kisautókat is visszaküldik valahogy (de ez nem biztos, mert itt nem láttam erre alkalmas gondolát), aztán lefelé már csak száguldozni kell. 🙂
De aki nem kedveli annyira a száguldást, annak ott a libegő, amivel kényelmesen, lassan lelibeghet a hegyről.
Örök-érvényű szabály, hogy a libegőn mindig lefelé szebb a kilátás. Na ez itt nem teljesen igaz, mert ez a libegő nem megy túl magasra a hegy oldalában, ráadásul alacsonyak az oszlopai, így a környező fenyőerdő fái mind magasabbak, nem lehet kilátni közülük. De azért szép ez is, csak nem olyan lélegzetelállító, mint máshol.
Mivel a libegő nem áll meg, menet közben kell be- és kiszállni, előfordulhat, hogy ez nem mindenkinek sikerül a rendelkezésre álló, elég rövid idő alatt. Mint említettem már, mindkét állomáson a kezelő folyamatosan figyel, és ha gond van lelassítja, vagy akár meg is állítja a libegőt. Tehát ha éppen élvezzük a repülést és gyönyörködünk a kilátásban, amikor egyszercsak lassul, vagy megáll a libegő, nem kell rögtön megijedni. Valószínűleg csak valaki segítségre szorul, és pár pillanat múlva már megyünk is tovább.
Technikai adatok:
- völgyállomás: 1117 méter
- hegyállomás: 1217 méter
- szintkülönbség: 100 méter
- az út hossza: 822 méter
- átlagos emelkedés: 12,4 %
- az oszlopok száma: 9 db
- ülések száma: 106 db (×4)
- maximális kapacitás: 1800 fő/óra
- utazási idő: 5-6 perc
- utazási sebesség: 2 m/s
- az építés éve: 2007
- gyártó: Doppelmayr
Nyitva tartás nyári idényben (2018):
elő- és utószezon: 06.09. és 06.29 között, valamint 09.03. és 09.30. között 8:30-tól 16 óráig fél óránként
főszezon: 06.30. és 09.02. között 8:30 – 18:00 óra között fél óránként (utolsó beszállási lehetőség a hegy-állomáson 18 órakor)
2019-re egyelőre csak annyi van kiírva a webre, hogy a felvonók június 1-től 9 és 15:30 között üzemelnek.
Itt a felvonók üzemelése egy kicsit érdekes, ugyanis nem folyamatosan járnak, hanem csak addig, amíg van utas. Ennél is úgy van kiírva, hogy üzemel 8:30, 9:00, 9:30, 10:00, stb… fél óránként. Hogy ez mit jelent? Azt, ezekben az időpontokban biztosan elindítják a libegőt, és addig megy, amíg lent vagy fent még sorban állnak az emberek (vagy folyamatosan sokan jönnek). Amikor elfogynak a sorban állók, nem engednek fel több embert, természetesen megvárják, hogy az utazók fel vagy leérjenek a libegővel, és leállítják a motorokat. Aztán megvárják, hogy újra összejöjjenek a kirándulók, és csak az előre megadott időpontban indítják újra a libegőt. Tehát lehet, hogy amikor éppen odaérünk a libegő nem megy, de nem kell megijedni, kicsit várni kell (max. 20-25 percet), és újra elindul.
Nyáron is bevezették a “síbérletet”, ami azt jelenti, hogy egy “gopass”-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.
Jegyárak (2019):
- (legalább 3 vagy több nappal) előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
- a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
- a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro
A gopass kártya betéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.
Tehát a legfőbb különbség az előre és a helyszínen megvásárolt jegyek között az, hogy míg online meg kell adni egy napot, amely napra a jegyet megvesszük, és a jegy csak azon az egy napon lesz érvényes, addig a helyszínen megvásárolt kártyát a vásárlás napjától számított 7 napon belül bármikor felhasználhatjuk. Ez főleg azért jó, mert előre nem tudhatjuk pontosan, hogy milyen lesz az időjárás adott napon, de a helyszínen már el tudjuk dönteni, hogy melyik napon vállaljuk be a csúcstámadást.
És jön az alsó állomás, ahol a segítő már vár ránk, pedig mi ki tudunk ugrani nélküle is. 🙂
A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen 🙁 ). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek.
Nagyobb kutya elvileg szájkosárral vihető, bár libegőn nem egyszerű a szállításuk, de persze meg lehet oldani. Kisebb kutya (vagy más egyéb kisebb állat) utazó dobozban szájkosár nélkül is mehet.
Körbeértünk, élményekkel teli hagyhatjuk el a helyszínt. Mert persze ha már megvettük a gopass kártyát, nemcsak ezzel a libegővel utaztunk, hanem az összessel. 🙂
Kalandra fel hát, mert libegőzni jó, hegyi gokarttal legurulni a hegyről pedig még jobb. Ha erre jártok, ki ne hagyjátok a Chopok szikláit! (Több hónapig tudok még mesélni róluk. :))
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: