Kiránduló

Foltos vonattal a hegyre – Schneebergbahn

Alsó-Ausztria legmagasabb hegyére, a (tiszta időben) már Sopron mellől is jól látható Schneeberg-re több helyről és több módon is feljuthatunk. Talán a legismertebb és a legkényelmesebb a Schneebergbahn. Szerintem ez az eléggé furcsa és eléggé foltos fogaskerekű megérdemli, hogy kipróbáljuk!

Ausztria legmagasabban fekvő vasútállomásához szállítja fel a kirándulni vágyókat, és elég nagy élmény utazni vele egyet (kettőt)! 🙂
Bizony, még 13 méterrel magasabbra megy, mint a Schafbergbahn a Wolfgangsee mellett.  A Schneebergbahn felső állomása 1796 méter magasan van!

Hol található? Ausztriában, Alsó-Ausztria tartományban, az alsó állomás Puchberg am Schneeberg településen. Térképen ITT.

Puchberg egy bájos alpesi település Bécstől 80 km-e, kiváló gyógyító klímájú üdülőhely. Alsó-Ausztria legmagasabb hegyének, a 2075 méter magas Schneeberg-nek a lábánál fekszik egy romantikus völgykatlanban.

Az állomás egy kellemes park és egy kis tó mellett van a városközpontban, mellette több hatalmas parkoló. Nyáron kell is, mert elég sokan vannak… És ha jól emlékszem, a parkolás ingyenes.

Az állomás mellé a kép készítése óta építettek egy új látogató- és turistaközpontot, amit 2015. május 23-án nyitottak meg. A turistaközpont bemutatja Puchberget és környékét, és ajándékbolt is várja az emléktárgyak rajongóit. A tágas kilátóteraszról pedig már a vonatozás előtt is gyönyörködhetünk a hegyre nyíló csodás kilátásban.

Érkezhetünk Puchbergbe vonattal is, hiszen Wiener-Neustadtból közvetlen járat közlekedik, ráadásul ilyen szép, dízel Siemens Desiro vonat jár ide, mert a vonal nem villamosított.

Először 1872-ben merült fel a Schneebergre vezető fogaskerekű vasút ötlete. 1885-ben nyerte el a gőzüzemű vasút építése Wiener Neustadt-tól Puchberg-ig koncessziót Josef Tauber mérnök és 1897. december 9-én nyitották meg a normál nyomtávú vasúti vonalat.

A keskeny nyomtávú fogaskerekű vasút első szakasza 1897. június 1-én készült el Puchberg és a Baumgartner megálló között. Majd 1897. szeptember 25-re elkészült a teljes vonal a Hochschneeberg-ig.

1999 óta jár fel a hegyre ez a foltos szalamandra festésű fogaskerekű motorvonat.

Meg ez a másik, külön mozdonnyal rendelkező.

A vonat elején látható “Salamander baby” egy teherszállító vagon.

Ilyen a vezetőfülke belülről. Színes gombok, kapcsolók, és a kamerák monitorjai.

Az utastér inkább praktikus, mint kényelmes. Kicsit műanyag, kicsit kemény, de tiszta, és azt a 40 percet, amíg felér a vonat, simán ki lehet bírni rajta. Útközben úgyis az ablakra leszünk tapadva, mert ahogy halad a vonat egyre feljebb, úgy lesz egyre szebb a kilátás is.

De itt még Puchberg állomásról indul a szerelvény. És ott becsatlakoznak a mellékvágányok. Vasút mániásoknak biztosan ez is egy érdekes rész, ahogy a fogak összeérnek a váltóknál.

Márpedig fogakra és fogaskerékre nagy szükség van, mert a pálya elég meredek. A 10 km hosszú pályán 1223 méter szintkülönbséget kell leküzdeni.

A vonat most általában április végétől október végéig közlekedik a Schneeberg megállóig. Télen üzemszünet van. Azonban már októberben is előfordulhat olyan havazás, ami miatt a vonat nem tud felmenni a hegyre. Ekkor rövidített útvonalon közlekedik a puchbergi végállomás és a Baumgarten (1400 m) vagy a Hengsthütte (1012 m) megálló között.

A menetrendben 1,5 óránként indulnak a vonatok, azonban igény esetén, főleg nyáron, amikor nagyon sokan jönnek ide kirándulni, akár fél óránként is indíthatják őket. Ekkor útközben kerülik egymást a vonatok.

Szezonban az 1379 méteres magasságban lévő Baumgarten megállónál egy kis pihenőt tartanak a vonatok. Persze nem véletlenül. Itt kb. 10 percre megáll a szerelvény és ki is lehet szállni belőle.

Hogy miért? Mert ez egy “buktás menedékház”! Itt lehet megkóstolni a fenséges és hatalmas schneebergi buktákat, különböző lekvár töltelékkel.

A dízelvonatok kipufogógázát egy katalizátoron vezetik keresztül, amely meg is tisztítja. Minden motorvonat légrugókkal felszerelt és három egymástól független (!) fékrendszerrel ellátott.

Az utat folytatva a hegyre a vonat két alagúton halad keresztül. Az egyik 177 méter hosszú, a másik 202 méter.

Fent a vasútállomás 1800 méter tengerszint feletti magasságban található. Mellette hatalmas játszótér a gyerekeknek, kaleidoszkop látványosság a felnőtteknek, és Erzsébet kápolna a nyugalomra vágyóknak. A kirándulni szeretőket pedig panorámaút és remek kilátás várja, egy közeli csúcskereszttel.

1902. június 18-án Ferenc József császár is utazott a vonattal és látogatás tett az Erzsébet kápolnában, valamint a hegyen található hotelben.

A felső állomás egy modern, három vágányos, tájba illő épület. Itt épp indul a Salamandra motorvonat a völgybe.

A Salamandra motorvonat gyártási éve 1999. Teljes hossza 30,416 méter, össz-súlya 41,25 tonna. A motorteljesítménye 544 kw, maximális sebessége 19,5 km/h. Ülőhelyek száma 119 db.

De nemcsak foltos vonatok vannak, nyáron nosztalgia gőzös is közlekedik.

A nosztalgia gőzös gyártási éve 1896 és 1900. (Ez a két gőzös van üzemben az ötből.) A tűztere 0,9 m2, a gőznyomás 14 bar. A hossza 5,5 méter, a súlya 18  tonna. Teljesítménye 147 kw

A hegy alulról: ott a hegy-állomás és az Erzsébet kápolna.

A vonal teljes hossza Puchbergtől Hochschneebergig 10 km. Ezen 4 db állomás vagy megállóhely található. A szintkülönbség 1233 méter. A vasút nyomtávolsága 1000 mm, a talpfák száma 11,000 db. A legmeredekebb emelkedő 20 %-os. A kerülők száma 3 db. 1 méter fogassín összsúlya 132,5 kg. Az alagutak száma 2 db.

Menetrend: Salamandra motorvonat, menetidő 40 perc
2017.04.29. és 01.11. között

Hegymenet Puchberg – Hochschneeberg
naponta: 9:00, 10:30, 12:00, 14:00, 15:30

Völgymenet Hochschneeberg – Puchberg
naponta: 9:45, 11:15, 13:15, 14:45, 16:15

Menetrend nosztalgia gőzös, menetidő 90 perc
2017.07.02. és 09.03. között

Hegymenet – vasár- és ünnepnapokon 11:20
Völgymenet – vasár- és ünnepnapokon 15:17

Jegyárak (2017):

Hegy ÉS völgymenet: 37 Euro
Kedvezményes hegy ÉS völgymenet: 32 Euro
Hegy VAGY völgymenet: 27 Euro
Nosztalgia gőzös felár: 8 Euro

  • kedvezményes jegy 20 főnél nagyobb csoportoknak, 65 év felettieknek, mozgáskorlátozottaknak és vendégkártyával rendelkezőknek váltható,
  • 50 % kedvezmény jár a 15 év alatti gyermekeknek, valamint kutyáknak pórázon és szájkosárral,
  • 6 év alatt ingyenes a vonatozás a szülő ölében ülve

Csúcsjegy: 46 Euro, ami a következőket tartalmazza:

  • 1 hegy VAGY völgymenet a Salamander motorvonattal
  • 1 hegy VAGY völgymenet a Salamander ülőlifttel (libegővel)
  • 1 utalvány az egyik hüttében egy ebédhez
  • 1 buszjegy Puchberg és Losenheim között

Nyáron érdemes elővételben megvenni a jegyet a netről, mert minden időpontra csak 95 db jegyet árulnak, és ha a szerelvény megtelt, több utast nem engednek fel, illetve több jegyet nem lehet vásárolni (a helyszínen sem). A honlapjuk www.schneebergbahn.at.

Ezzel a kis fogaskerekű vonattal tehát egy nagyon klassz utazás tehető. Élmény kicsiknek, nagyoknak. Ha erre jártok, ne hagyjátok ki! Menjetek fel a Schneebergre, mert érdemes! 🙂 És egy kis túrázás után a másik oldalon akár egy libegővel is le lehet menni. Vagy felfelé egy szurdokon, a Weichtalklamm-on keresztül is fel lehet menni, majd lefelé kényelmesen vonattal.

Ha pedig szeretitek a vonatokat, figyelmetekbe ajánlom a Mura völgyi kisvasutat, ami szintén csodás hegyek között zakatol, és ott is van nosztalgia gőzös nyáron. Illetve a Schafbergbahn is egy nagyon magas hegyre viszi fel a kirándulni szeretőket.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!