Kiránduló

Extrém fogaskerekűzés egy piros játékvonattal – Schafbergbahn, St. Wolfgang

Egy hegyre sokféle módon fel lehet jutni. Persze legegyszerűbb gyalog. De ha más lehetőség is van, miért ne próbálnánk ki? Remek lehetőség például egy fogaskerekű vonat! Főleg ha ilyen magasra lehet vele eljutni. “Teljes gőzzel a csúcsra!” – ez a jelmondata a ma is gőzmozdonyokkal járó vonatnak.

Ausztria legmeredekebb fogaskerekű vasútja a Schafbergbahn, 1783 méter magasba viszi az utasait. Mégis úgy néz ki, mint egy kis, piros játékvonat. 🙂

p8241081

Hol található? Ausztriában, Felső-Ausztria és Salzburg tartomány határán, a Salzkammerguti tóvidéken,  a Wolfgangsee és St. Wolfgang mellett. Térképen ITT

A Schafberg csúcsán a legrégebbi működő hegyi hotel Ausztriában, mely 1862 óta üzemel.

p8251402

Innen nézve semmi különös. De nézzük meg egy kicsit távolabbról:

p8261493

Lent a Wolfgangsee kékje, fent pedig a kopár csúcson a vasút hegy-állomása és a három csillagos hotel. Elképesztő helyre épült. Szerencsére ez lentről nem látszik, mert ha látszana, lehet, hogy többen nem mernének felmenni… 🙂

p8261494

Bár a képen alig látszik, de a hegy oldalán kapaszkodik felfelé a kis piros vonat, és már nem sok van neki hátra.

A 19. század elején, amikor még csak postakocsival volt megközelíthető St. Wolfgang, már egy ülőlift-szerűség fejlesztésén dolgoztak a Schafberg-re. Egy szövetséget hoztak volna létre az üzemeltetésre, fix tarifával, és komoly szabályozással a szállított kirándulók biztonsága érdekében.

Aztán 1872-ben terveztek egy vasutat a St. Gilgen melletti Winkl-ből a Schafbergre, de még ebből sem lett semmi. 1890-ben hoztak létre egy koncessziót keskeny nyomtávú vasutak építésére, majd megalapították a Salzkammergut Lokalbahn Gesellschaft társaságot és 1892-ben már St. Wolfgang-ból kezdődött meg az építkezés Eugen Sooß mérnök vezetésével. 350, többnyire olasz munkás végezte a nehéz munkát. Az anyagokat az építkezéshez és a munkások ellátmányát 6000 teherhordó öszvérrel szállították fel a hegyre.

A Schafbergbahn fogaskerekű vasút alsó állomása így lett St. Wolfgang település központjától pár perces sétára, a Wolfgangsee partján.

p8241068

Egy kisebb, ingyenes parkoló van az állomás mellett autók számára, máshol a településen azonban mindenhol csak fizetős parkolók vannak.

A vasútállomáson két nagy tévékészüléken láthatjuk a hegyen lévő webkamerák képét. Ez bizonytalan időjárás esetén segíthet eldönteni, hogy érdemes-e felmenni. Mert bizony a vonatjegy ára elég borsos.

Cserébe ilyen gyönyörű, tiszta, tűzpiros vonatokon utazhatunk. 🙂

p8241072

1893 elején érkezett meg az első mozdony, a Z1 Ischl-be, darabokra szedett állapotban. Innen szánkókon szállították át St. Wolfgangba, majd a Krauss gyár munkatársai ott szerelték össze. Március 28-án volt az első próbaút Aschingergut-ig, majd július 31-én végre elérte az első vonat a Schafberg csúcsát.  A következő napon, 1893. augusztus elsején pedig hivatalosan és ünnepélyesen is megnyitották a vasútvonalat.

galleryitem_0-fitin-galleryitem

Ausztria legmeredekebb gőzüzemű, fogaskerekű vasútja 1893 óta jár St. Wolfgang-ból az 1783 méter magas Schafberg-re. 5,85 km hosszú úton kb. 40 perc alatt győzi le az 1190 méter szintkülönbséget.

headercoverflowitem_0-fitin-headercoverflow

1932-ben a Österreichische Verkehrsbüro eladta a vasutat. Előbb a Deutsche Reichsbahn, majd a második világháború után az ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) üzemeltette. A 2006-os szezon kezdettől a Schafbergbahn vasút és a Wolfgangsee-n közlekedő hajók üzemeltetést átvette a Salzkammergutbahn GmbH, mint a Salzburg AG für Energie, Verkehr und Telekommunikation leányvállalata.

p8241080

A völgyállomás 542 méteren van, innen indul a Schafbergbahn fogaskerekű, majd Felső-Ausztria és Salzburg tartomány határán kanyarogva jut fel az 1015 méter magasan lévő Dorneralm megállóhoz. Itt, miközben az utasok a gyönyörű smaragdzöld Wolfgangsee látványát élvezik, a mozdonyvezető kénytelen a nosztalgiamozdony szomját oltani.

galleryitem_3-fitin-galleryitem

Továbbindulás után hamarosan felér a vonat a következő, 1363 méter magasságban található Schafbergalpe megállóhoz. Ez a megálló már a hegy erdőhatáránál található. Innen már akár gyalog is továbbindulhatunk, kb. egy óra alatt lehet felérni a Schafberg csúcsára.

headercoverflowitem_1-fitin-headercoverflow

A vonatnak még kb. 10 perc menetidő kell az 1732 méter magasságban található Schafbergpitze megállóig. Az utolsó szakaszon a mozdony már hatalmas sziklák között, majd két alagúton halad keresztül, hogy elérje a hegyállomást, ahol Ausztria legszebb hegyi panorámája vár ránk.

Mivel a mozdonyok hátul vannak, felfelé tolják a szerelvényt, a vonatvezető, hogy lássa az utat, az irányító kocsiban foglal helyet, és innen vezérli a mozdonyt.

p8241088

A Schafbergbahn büszkélkedhet a világon (!) a legrégebbi fogaskerekű gőzmozdonyokkal, melyek 1893-ban és 1894-ben készültek, és melyek minden évben, júliusban és augusztusban még mindig használatban vannak a nosztalgia vonatok elején. A gőzmozdonyoknak egy hegy- és egy völgymenet teljesítéséhez 500 kg szénre és 3000 liter vízre van szükségük.

Ezek mellett van két dízel-motorvonatuk (1964-ből), négy modern, olajfűtésű gőzmozdony (1992-ből és 1995-ből), valamint egy dízel-elektromos mozdony, mely 2010-ben készült.

galleryitem_2-fitin-galleryitem

A mozdonyok kicsit furcsán, ferdén állnak, ám az emelkedőn pont így lesznek vízszintesek, hiszen a legnagyobb emelkedő 26 %-os! 🙂

p8241086

A mozdony műszaki adatai a táblája szerint:

p8241075

A régi gőzmozdonyok természetesen fedett színben állnak, ami előtt egy, a garázsajtókhoz szállító szerkezet is található.

p8241083

Hát nem gyönyörűek ezek a vonatok?

p8241079

Schafbergbahn technikai adatok:

  • völgyállomás 542 méter
  • hegyállomás 1732 méter (Hotel Schafbergspitze 1780 m)
  • szintkülönbség 1190 méter
  • a vonal hossza: 5,85 km
  • maximális emelkedő 26 %
  • nyomtáv 1000 mm
  • menetidő: 45 perc az új gőzmozdonnyal, 60 perc a nosztalgia gőzmozdonnyal

Menetrend 2018.05.10. – 2018.09.30. között naponta biztosan közlekedik St. Wolfgang állomásról felfelé: 9:20 és 11:10-kor és lefelé a hegyállomásról: 10:25 és 12:05-kor.

A további indulási időpontok mindig az állomás kijelzőjén találhatóak, illetve jó idő (és elegendő utas) esetén a vonatok akár 20 percenként is indulhatnak.

headercoverflowitem-fitin-headercoverflow

Schafbergbahn jegyárak (2018):

St. Wolfgang – Schafbergspitze (teljes hossz)

  • egy út 25,50 Euro
  • oda-vissza 36 Euro

St. Wolfgang – Schafbergalm (második megálló)

  • egy út 17,50 Euro
  • oda-vissza 29 Euro

Gyerekeknek 4-től 14,99 éves korig 50 % kedvezmény. 10 főtől van csoportkedvezmény (előzetes regisztráció szükséges!), van családi jegy és különböző kedvezménykártyák is érvényesek. Kutyát is lehet vinni szájkosárral, külön jeggyel. Vannak különleges utak, mint pl. utazás holdfényben, családi délután.

A nosztalgia gőzösök július 8. és szeptember 2. között vasárnaponként közlekednek. St. Wolfgangból 9:30-kor felfelé és a hegyállomásról 13:25-kor lefelé. A jegy ára felnőtteknek 46 Euro, gyerekeknek 28 Euro, mely egy italt is magába foglal a felfelé úton. (Foglalás ajánlott.)

p8241071

Már a lenti vasútállomás mellett megmutatják a fenti panorámát. Kedvcsinálónak.

Több ok is van, ami miatt érdemes felmenni. Az egyik mondjuk a lélegzetelállító panoráma. A másik viszont maga a fogaskerekű vasút, a Schafbergbahn. Hisz mindenki szereti az ilyen, játékvonatnak tűnő, keskeny nyomtávú, különleges vonatokat. Vagy nem? Csak én vagyok vonatmániás?? Biztos nem. 🙂

galleryitem_1-fitin-galleryitem

Remélem kedvet kaptatok és ha erre jártok, kipróbáljátok ezt a gyönyörű, piros, nagyra nőtt játékvasutat. 🙂

A technikai adatokat és néhány fotót (a régi és a hegyen készült képeket) a schafbergbahn.at oldalról szemezgettem.  Az oldalon további információkat is találhattok.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!